Schrif­te­lijke vragen over belas­tingen


Samen met fractie Water Natuurlijk

Indiendatum: 9 apr. 2024

Het waterschap loopt ver achter met het opleggen en innen van de belastingen. Om toezicht te houden op het inlopen van die achterstand, ontvangt het Algemeen Bestuur iedere maand een rapportage en is er een klankbordgroep ingesteld. Daaruit blijkt dat de belastingsoftware nog steeds niet op orde is, dat er extra mensen moeten worden ingehuurd en dat de planning kwetsbaar is. Dit leidt tot risico’s. Zo moet het waterschap nieuwe leningen aangaan, worden investeringen uitgesteld tot de financiën op orde zijn, stijgen de perceptiekosten verder en lijken aanslagen van sommige categorieën (bedrijven) nog niet te komen terwijl andere categorieën (burgers) wel al moeten betalen. Water Natuurlijk en de Partij voor de Dieren maken zich grote zorgen. Daarom stellen wij de volgende schriftelijke vragen.

1. In de commissievergadering van 28 juni 2023 heeft de commissie geadviseerd om de ICT-aanpak op te schalen (qua inzet van extra mensen en/of inkoop bij externe leveranciers) om de ontwikkeling van het belastingpakket te versnellen. De verwachting was namelijk dat dit zich zou terugverdienen. Ook in de maandrapportage van januari 2024 en de klankbordgroep van maart 2024 is gesproken over de noodzaak tot opschaling.

A. In welke mate en op welke wijze is er sinds juni 2023 op ICT-gebied opgeschaald? Tot welke resultaten heeft dat geleid?

B. Is de portefeuillehouder het met ons eens dat verder opschalen nodig is om tot een stabiel belastingpakket te komen? Zo ja, welke acties gaat de portefeuillehouder nemen om daarvoor te zorgen? Zo nee, waarom niet?

2. Uit de rapportages blijkt dat veel softwarefunctionaliteiten nog altijd niet af zijn. Hierbij gaat het onder andere om het invorderingsproces en de aanslagen voor de zuiverings- en verontreinigingsheffing bedrijven.

A. Wat zijn tot nu toe de totale kosten van het bouwen van het belastingpakket en hoeveel gaat het kosten om het pakket volledig af te ronden?

B. Zijn die kosten en inspanningen volgens de portefeuillehouder marktconform en haalbaar?

C. Is het een optie om de functionaliteiten niet zelf te bouwen maar elders in te kopen? Zo nee, waarom niet?

D. Wat zijn de risico’s van achterblijvende functionaliteiten voor de belastingbetaling door ingezetenen, bedrijven, agrariërs en natuurterreinen

E. Hoe gaat de portefeuillehouder garanderen dat alle categorieën belastingplichtigen gelijk worden behandeld?

F. Welke keuzes omtrent bovenstaande punten gaat de portefeuillehouder voorleggen aan het Dagelijks Bestuur of Algemeen Bestuur?

3. Bij de begrotingsbehandeling 2024 is vanuit de commissie aangegeven dat de perceptiekosten (kosten voor het heffen en innen van belastingen) in 2024 waarschijnlijk te laag zijn ingeschat. Daarnaast is bij de behandeling van de kasgeldlimiet aangegeven dat er extra kosten komen vanwege het omzetten van korte naar langlopende leningen. In de commissie van 11 april 2024 is sprake van een extra kasgeldlening.

A. Klopt het dat er in 2024 extra kosten zijn voor belastingen vanwege:

  • Het opleggen van meer aanslagen en meer klantcontacten?
  • Extra leningen boven het in de begroting gemelde bedrag?
  • Het resultaat over 2021 en eventuele bijstellingen van de ramingen 2022 en verder?
  • Een oplopend risico op oninbare belastingen door het uitblijven van invorderingsmaatregelen?
  • Extra inzet van interne medewerkers om het belastingpakket af te krijgen
  • Extra inhuur van externe medewerkers om het belastingpakket af te krijgen

B. Zo ja, hoe groot zijn deze bedragen?

C. Is hier al melding van gemaakt richting het Algemeen Bestuur?

D. Hoe denkt de portefeuillehouder deze tegenvallers op te vangen?

E. In hoeverre leiden de tegenvallers tot uitstel van investeringen op het gebied van klimaat en biodiversiteit?

Indiendatum: 9 apr. 2024
Antwoorddatum: 14 mei 2024

1. In de commissievergadering van 28 juni 2023 heeft de commissie geadviseerd om de ICT-aanpak op te schalen (qua inzet van extra mensen en/of inkoop bij externe leveranciers) om de ontwikkeling van het belastingpakket te versnellen. De verwachting was namelijk dat dit zich zou terugverdienen. Ook in de maandrapportage van januari 2024 en de klankbordgroep van maart 2024 is gesproken over de noodzaak tot opschaling.

A. In welke mate en op welke wijze is er sinds juni 2023 op ICT-gebied opgeschaald? Tot welke resultaten heeft dat geleid?

Antwoord: Er is op twee sporen opgeschaald, zowel bij Klantenservice en Betalingen (KS&B) als bij ICT.

KS&B:

  • Sinds november 2023 verbetering programmamanagement: hiervoor is een externe partij ingeschakeld
  • Tijdelijk zijn extra medewerkers begonnen bij KS&B om het inhaaljaar in goede banen te leiden:
    • Klant Contact Center (klantenservice)
    • Team Data (opleggen van aanslagen)
    • Team Bezwaren
    • Team Bedrijven

ICT/IV:

  • Er zijn meerdere medewerkers aangetrokken om de sleutel-medewerkers te ondersteunen en de afhankelijkheid van deze sleutel-medewerkers te minimaliseren ten behoeve van de continuïteit
  • Er is een plan gemaakt voor het inhuren van een extra Scrum team (o.a. functionaliteit bedrijven) Dit plan wordt momenteel uitgevoerd.

B. Is de portefeuillehouder het met ons eens dat verder opschalen nodig is om tot een stabiel belastingpakket te komen? Zo ja, welke acties gaat de portefeuillehouder nemen om daarvoor te zorgen? Zo nee, waarom niet?

Antwoord: We doen alles wat nodig is om dit jaar tot een stabiele situatie te komen. Onder andere de volgende acties worden ondernomen:

  • Kalenderjaar 2024 zal in het teken staan van het opleveren van ontbrekende functionaliteit en zorgen dat er betere rapportagemogelijkheden komen.
  • Kalenderjaar 2025 zal in het teken staan van het systeem robuuster maken en het afdekken van risico’s.

2. Uit de rapportages blijkt dat veel softwarefunctionaliteiten nog altijd niet af zijn. Hierbij gaat het onder andere om het invorderingsproces en de aanslagen voor de zuiverings- en verontreinigingsheffing bedrijven.

A. Wat zijn tot nu toe de totale kosten van het bouwen van het belastingpakket en hoeveel gaat het kosten om het pakket volledig af te ronden?

Antwoord: Deze vraag is helaas niet te beantwoorden. De kosten van het ontwikkelen van het nieuwe belastingpakket zijn namelijk onderdeel van het krediet van € 27,7 miljoen voor de digitale transformatie van Waternet (BBV21.026 bevat de eindrapportage). De kosten zijn niet afzonderlijk geadministreerd en daardoor niet inzichtelijk te maken. Nieuwe ramingen voor het afronden van de softwarefunctionaliteiten worden momenteel gemaakt.

B. Zijn die kosten en inspanningen volgens de portefeuillehouder marktconform en haalbaar?

Antwoord: Het ontwikkeltraject heeft langer geduurd en meer gekost dan initieel gepland; iets wat vaker gebeurt in de markt. Overigens was dit pakket niet kant en klaar verkrijgbaar. Het pakket maakt volledig gebruik van de basisregistraties, zoals voorgeschreven door de wet, en AGV is hiermee één van de voorlopers in Nederland.

C. Is het een optie om de functionaliteiten niet zelf te bouwen maar elders in te kopen? Zo nee, waarom niet?

Antwoord: Zoals gezegd is dit een nieuwe vorm van heffen en innen, waarbij volledig gebruik gemaakt wordt van de basisregistraties. Een dergelijke methodiek bestaat nog niet in de markt. Daarnaast zou een overstap op dit moment voor meer vertraging zorgen. Als de basis op orde is voor wat betreft belastingheffing en –inning kunnen we desgewenst om ons heen gaan kijken.

D. Wat zijn de risico’s van achterblijvende functionaliteiten voor de belastingbetaling door ingezetenen, bedrijven, agrariërs en natuurterreinen

Antwoord: Het grootste risico is verdere vertraging in de heffing en de inning, wat dan weer zou leiden tot extra leningen. Een ander risico is een verhoging van de oninbaarheid. Het risico van verjaring van voorgaande belastingjaren achten wij uiterst gering.

E. Hoe gaat de portefeuillehouder garanderen dat alle categorieën belastingplichtigen gelijk worden behandeld?

Antwoord: Dit is altijd ons uitgangspunt en daar hebben we ook prioriteit aan gegeven. Zie ook de inspanningen die zijn geleverd ter voorkoming van verjaring.

F. Welke keuzes omtrent bovenstaande punten gaat de portefeuillehouder voorleggen aan het Dagelijks Bestuur of Algemeen Bestuur?

Antwoord: De portefeuillehouder heeft met een klankbordgroep Belastingen uit het AB regelmatig sparringmomenten over de te maken keuzes en ook met het DB is er maandelijks een moment om naar risico's en keuzes te kijken bij de maandrapportage. Als hoofdkeuzes zijn reeds door AB gemaakt: snelheid maken met inhalen en verjaring voor alle gevallen voorkomen door de keuze te maken om overlappende termijnen voor aanslagen uit verschillende jaren toe te staan. Nieuwe bestuurlijke keuzes worden als die zich voordoen voorgelegd aan het AB.

3. Bij de begrotingsbehandeling 2024 is vanuit de commissie aangegeven dat de perceptiekosten (kosten voor het heffen en innen van belastingen) in 2024 waarschijnlijk te laag zijn ingeschat. Daarnaast is bij de behandeling van de kasgeldlimiet aangegeven dat er extra kosten komen vanwege het omzetten van korte naar langlopende leningen. In de commissie van 11 april 2024 is sprake van een extra kasgeldlening.

A. Klopt het dat er in 2024 extra kosten zijn voor belastingen vanwege:

  • Het opleggen van meer aanslagen en meer klantcontacten?
    Antwoord: Klopt.
  • Extra leningen boven het in de begroting gemelde bedrag?
    Antwoord: Klopt.
  • Het resultaat over 2021 en eventuele bijstellingen van de ramingen 2022 en verder?
    Antwoord: Strikt genomen zijn er daaruit geen extra kosten in 2024. Het is wel zo dat er in de jaarrekening 2023 financiële effecten vanuit de belastingjaren 2021- 2023 naar voren komen. Het jaarrekeningresultaat over 2023 wordt in 2024 bestemd.
  • Een oplopend risico op oninbare belastingen door het uitblijven van invorderingsmaatregelen?
    Antwoord: Klopt, we maken hiervoor kosten door “MailtoPay” in te zetten.
  • Extra inzet van interne medewerkers om het belastingpakket af te krijgen
    Antwoord: Dit zijn vaste en dus geen extra kosten. Uiteraard betekent dit wel een verminderde inzet van de medewerkers op andere werkzaamheden.
  • Extra inhuur van externe medewerkers om het belastingpakket af te krijgen
    Antwoord: Klopt.

B. Zo ja, hoe groot zijn deze bedragen?

Antwoord: Dit is op dit moment nog moeilijk aan te geven, maar getracht wordt deze kosten zo laag mogelijk te houden.

C. Is hier al melding van gemaakt richting het Algemeen Bestuur?

Antwoord: Nee, dat doen wij als bedragen bekend zijn. Dat er extra kosten zullen zijn is al eerder gemeld. In de bestuursrapportage zullen eerste inzichten gegeven worden.

D. Hoe denkt de portefeuillehouder deze tegenvallers op te vangen?

Antwoord: Er was voor 2024 in de begroting een grote risicoreservering (15 miljoen) opgenomen. Omdat één van de ingeschatte risico's niet optreedt in 2024 (vervallen koepelvrijstelling), is er ruimte om deze tegenvallers op te vangen.

E. In hoeverre leiden de tegenvallers tot uitstel van investeringen op het gebied van klimaat en biodiversiteit?

Antwoord: Deze tegenvallers leiden niet tot uitstel van investeringen op het gebied van klimaat en biodiversiteit. Aan deze investeringen wordt onverminderd met volle kracht gewerkt. De investeringen worden met langlopende leningen gefinancierd. Om die reden en om binnen de kasgeldlimiet te blijven is het Algemeen bestuur voorgesteld het plafond voor langlopende leningen te verhogen.

Wij staan voor:

Interessant voor jou

Schrif­te­lijke vragen over Europese landbouwsubsidies

Lees verder

Schriftelijke vragen over duurzaam bankieren

Lees verder