Schrif­te­lijke vragen over Schone Lucht Akkoord


Indiendatum: 9 jan. 2023

Betreft: Schriftelijke vragen inzake het Schone Lucht Akkoord

Het doel van het Schone Lucht Akkoord is om de luchtkwaliteit in Nederland permanent te verbeteren met het streven naar een gezondheidswinst van minimaal 50 procent in 2030 ten opzichte van 2016. De vragen zijn vooral gericht welke bestuurlijke keuzes gemaakt worden die kunnen bijdrage aan het schone lucht akkoord.

Deelnemende overheden kunnen cofinanciering krijgen voor projecten via de Specifieke Uitkering Schone Lucht Akkoord (SpUkSLA). Het akkoord is opgedeeld in thema's waaronder Mobiele Werktuigen, Mobiliteit en Participatie en Citizen Science.

1. Is het Waterschap bekend met het Schone Lucht Akkoord dat door alle 12 provincies is ondertekend en dat overheden zich hier elk moment bij kunnen aansluiten?

2. Is het waterschap bekend met het feit dat deelnemers cofinanciering kunnen krijgen voor projecten via de Specifieke Uitkering Schone Lucht Akkoord (SpUkSLA)? Zo ja, zou AGV aanspraak willen maken op cofinanciering van maatregelen die leiden tot schonere lucht?

3. Welke mogelijkheden ziet het DB voor het waterschap AGV om een bijdrage te kunnen leveren aan schonere lucht, op de verschillende thema's zoals mobiele werktuigen, mobiliteit, scheep en plezier vaart en participatie?

Bij het thema Mobiele werktuigen wordt duidelijk dat dit voor 11% bijdraagt aan de negatieve gezondheidseffecten van binnenlandse bronnen. Denk daarbij aan bouwmachines voor dijkverbeteringen en onze assets. Ook maakt het waterschap gebruik van tijdelijke dieselaggregaten bij werkzaamheden en noodpompen, zoals bij de Steene Beer in Muiden.

4. Wat is de bestuurlijke overweging om gebruik te maken van mobiele werktuigen op diesel ipv elektrisch of op waterstof? Welke afweging prevaleert hier; kosten, duurzame/schone keus of effectiviteit?

5. Wat is de bestuurlijke overweging bij aggregaten en noodpompen met de bestuurlijke ambities uit het coalitieakkoord op klimaat en duurzame energie in het achterhoofd?

Het thema mobiliteit bevat o.a duurzame inkoop en aanbestedingseisen op voertuigen en transportdiensten die minimaal vergelijkbaar zijn met de MVI-criteria. Met als ambitie zo snel mogelijk de inzet van (oudere) dieselvoertuigen te beëindigen en schone alternatieven te stimuleren.

6. Wat is de bestuurlijke overweging bij mobiliteit en transport voor het uitvoeren van onze waterschaptaken zoals transport van slib, grondstoffen en chemicaliën die noodzakelijk zijn voor zuivering, defosfatisering en drinkwater, met de bestuurlijke ambities uit het coalitieakkoord voor schoonwater, klimaat en duurzame energie in het achterhoofd? Welke afweging prevaleert hier; kosten, duurzame/schone keus of effectiviteit?

Voor het thema binnenvaart en pleziervaart worden er mogelijkheden genoemd voor gunningscriteria bij veerdiensten, pleziervaart en elektrificatie eigen vloot (inclusief waterstof).

7. Wat is de bestuurlijke overweging bij elektrificatie eigen vloot (inclusief waterstof). Welke afweging prevaleert hier; kosten, duurzame/schone keus of effectiviteit?

8. Wat zijn de mogelijkheden van het waterschap voor gunningscriteria en eventuele kansen om aanvullende eisen te stellen bij veerdiensten en pleziervaart?

9. Wat is de bestuurlijke overwegging om wel of niet stengere gunningscriteria en eisen te stellen bij veerdiensten en pleziervaart of dit te adviseren aan de verantwoordelijke overheid (provincie of gemeente)? Welke afweging preveleert voor het DB? Een faciliterende/dienende rol, proactief promoten duurzame/schone keus of kosteneffectiviteit?

Voor het thema participatie is er sprake van een jongerenpanel. In 2022 onderzoekt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat samen met jongerenorganisaties de mogelijkheden voor een generatietoets, het gebruik van een participatietool en andere vormen van jongerenparticipatie.

10. Zou onze nieuwe jeugdbestuurder hierbij kunnen worden betrokken en eventueel met aanbevelingen kunnen komen voor het waterschap?

Voor hetzelfde thema heeft RIVM een pre-pilot uitgevoerd met sensoren voor stikstofdioxide (NO2). Dit zou ook de stikstofemissie kunnen meten van de scheep- en pleziervaart bij kwetsbare natuurgebieden en dorpscentra zoals Muiden.

11. Wat zijn de overwegingen om deze monitoring niet of wel te willen toepassen in onze situatie om een bijdrage kunnen leveren aan schone lucht?

12. Zou het DB er iets voor voelen om via de UvW een gezamenlijke waterschapbijdrage geleverd kunnen worden voor schonere luchtmaatregelen?

13. Is dit al geagendeerd en onderdeel van onderzoek bij de UvW?

Indiendatum: 9 jan. 2023
Antwoorddatum: 10 feb. 2023

1. Is het Waterschap bekend met het Schone Lucht Akkoord dat door alle 12 provincies is ondertekend en dat overheden zich hier elk moment bij kunnen aansluiten?

Ja, daar zijn we bekend mee.

2. Is het waterschap bekend met het feit dat deelnemers cofinanciering kunnen krijgen voor projecten via de Specifieke Uitkering Schone Lucht Akkoord (SpUkSLA)? Zo ja, zou AGV aanspraak willen maken op cofinanciering van maatregelen die leiden tot schonere lucht?

De SpUkSLA is alleen aan te vragen door gemeente en provincies en niet door waterschappen.

3. Welke mogelijkheden ziet het DB voor het waterschap AGV om een bijdrage te kunnen leveren aan schonere lucht, op de verschillende thema's zoals mobiele werktuigen, mobiliteit, scheep en plezier vaart en participatie?

Om aan de doelstellingen van het Schone lucht akkoord, het Klimaat akkoord en de aanpak Stikstof te voldoen hebben alle overheden gezamenlijk het programma Schoon en Emissieloos Bouwen (SEB) opgesteld. In het SEB worden in overleg met de markt routekaarten (of: transitiepaden) opgesteld voor verduurzaming van materieel, zowel drijvend materieel als mobiele werktuigen. Deze routekaarten zullen naar verwachting in de loop van 2023 worden vastgesteld, zowel door het Rijk (Ministerie van I&W) als door de waterschappen. AGV moet dan minimaal het basisniveau uit deze routekaarten nastreven om aan de doelstellingen van de genoemde akkoorden te voldoen, maar mag ook een hoger ambitieniveau nastreven. Hoe hoger de ambitie, hoe sneller de transitie gaat. Over de inzet van AGV neemt het AB uiteindelijk een besluit. Wij zullen hiervoor een voorstel doen.

4. Wat is de bestuurlijke overweging om gebruik te maken van mobiele werktuigen op diesel ipv elektrisch of op waterstof? Welke afweging prevaleert hier; kosten, duurzame/schone keus of effectiviteit?

Effectiviteit en ook vooral ‘snel handelen’ prevaleerden. Er is op dit moment op de locatie van het noodgemaal in Muiden geen stroomvoorziening aanwezig. Daarom waren we deze zomer genoodzaakt een aggregaat neer te zetten. Omdat er verwacht wordt dat er in de toekomst vaker gebruik gemaakt gaat worden van een noodgemaal, werken we aan een (aanvraag voor) stroomvoorziening op de specifieke bestemming zodat in de toekomst een elektrisch gemaal gebruikt kan worden. Geheel in lijn met de duurzaamheidsambities van AGV.

5. Wat is de bestuurlijke overweging bij aggregaten en noodpompen met de bestuurlijke ambities uit het coalitieakkoord op klimaat en duurzame energie in het achterhoofd?

Vanuit SEB (schoon en emissieloos bouwen) zetten we in op het elektrificeren en verduurzamen in de bouw. Hier worden routekaarten en ingroeipaden voor ontwikkeld, zodat het doel om in 2050 zero emissie te werken wordt gehaald. Zie ook vraag 3. Dat geldt ook voor aggregaten en noodpompen.

6. Wat is de bestuurlijke overweging bij mobiliteit en transport voor het uitvoeren van onze waterschaptaken zoals transport van slib, grondstoffen en chemicaliën die noodzakelijk zijn voor zuivering, defosfatisering en drinkwater, met de bestuurlijke ambities uit het coalitieakkoord voor schoonwater, klimaat en duurzame energie in het achterhoofd? Welke afweging prevaleert hier; kosten, duurzame/schone keus of effectiviteit?

Zie antwoord vraag 3. En: In opdracht van AGV en de gemeente Amsterdam is Waternet het eigen wagenpark aan het verduurzamen. Momenteel wordt er gewerkt aan een strategie om alle auto’s, bestelbusjes, vrachtwagens en andere vervoersmiddelen te elektrificeren. Naar verwachting begint de implementatie medio 2023. Vanuit kosten-efficiëntie en vanuit het oogpunt van duurzaamheid, zullen we het plan gefaseerd uitvoeren, afhankelijk van de levensduur (en afschrijving) van de huidige voertuigen.

7. Wat is de bestuurlijke overweging bij elektrificatie eigen vloot (inclusief waterstof). Welke afweging prevaleert hier; kosten, duurzame/schone keus of effectiviteit?

AGV is bezig om de eigen vloot te verduurzamen. Dat plan voeren we gefaseerd uit. We moeten namelijk rekening houden met de levensduur en afschrijving van de huidige vaartuigen. Daarbij spelen zowel kosten-efficiëntie als duurzaamheid een rol. Het inspectievaartuig van AGV (De Pieter Kruiswijk) kan volledig elektrisch varen.

8. Wat zijn de mogelijkheden van het waterschap voor gunningscriteria en eventuele kansen om aanvullende eisen te stellen bij veerdiensten en pleziervaart?

AGV besteedt geen veerdiensten aan en heeft geen invloed op de emissies van pleziervaart.

9. Wat is de bestuurlijke overwegging om wel of niet stengere gunningscriteria en eisen te stellen bij veerdiensten en pleziervaart of dit te adviseren aan de verantwoordelijke overheid (provincie of gemeente)? Welke afweging preveleert voor het DB? Een faciliterende/dienende rol, proactief promoten duurzame/schone keus of kosteneffectiviteit?

Zie vraag 8. AGV besteedt geen veerdiensten aan en heeft geen invloed via het vergunningenspoor op de emissies van pleziervaart. Provincies kunnen wel stimuleren dat de verhuurvloot wordt verduurzaamd. AGV zal dat ondersteunen. Hiervoor zijn initiatieven in Loosdrecht en Amsterdam.

10. Zou onze nieuwe jeugdbestuurder hierbij kunnen worden betrokken en eventueel met aanbevelingen kunnen komen voor het waterschap?

Op dit moment vinden we dit minder passend voor een jeugdbestuurder. We zijn namelijk nog niet in het stadium van aanbevelingen, maar in een stadium van implementeren en standaardiseren van de energietransitie voor de werken en het eigen materieel. Wel zullen we de suggestie om hem te betrekken overbrengen aan de Jeugdbestuurder.

11. Wat zijn de overwegingen om deze monitoring niet of wel te willen toepassen in onze situatie om een bijdrage kunnen leveren aan schone lucht?

AGV heeft geen invloed op de uitstoot van scheep- en pleziervaart. Daarom passen we de monitoring van stikstofoxiden niet toe in het beheergebied van AGV. Wel volgen we de pilot van het RIVM zodat we van de uitkomsten kunnen leren.

12. Zou het DB er iets voor voelen om via de UvW een gezamenlijke waterschapbijdrage geleverd kunnen worden voor schonere luchtmaatregelen?

Zie vraag 3.

13. Is dit al geagendeerd en onderdeel van onderzoek bij de UvW?

Zie vraag 3.

Wij staan voor:

Interessant voor jou

Schriftelijke vragen vissterfte bij maaien en schonen van wateren

Lees verder

Schriftelijke vragen over lozingen op oppervlaktewater

Lees verder