Schrif­te­lijke vragen over subsidie Bodem En Water


Indiendatum: 11 dec. 2024

Aanleiding

Op 6 juli 2023 heeft het AB de subsidieregeling ‘Bodem en water’ geactualiseerd. Deze subsidie is bedoeld als stimulans voor agrarisch waterbeheer. Om te kijken welke maatregelen subsidiabel zijn, leunt het waterschap op het Bestuurlijke Overleg Open Teelt en veehouderij (BOOT). Het BOOT heeft een lijst opgesteld met maatregelen die zij positief achten voor bodem en/of water. De BOOT-lijst is in 2017 en in 2022 bijgewerkt.

Het DB geeft uitvoering aan de subsidieregeling. Op 26 november 2024 heeft het DB de regeling opnieuw opengesteld voor de jaren 2025 en 2026. Er zijn toen ook inhoudelijke wijzigingen aangebracht.

De subsidieregeling kan bijdragen aan een gezonde bodem en water, mits de maatregelen aantoonbaar effectief zijn. De Partij voor de Dieren is bang dat dit niet het geval is. Daarom stellen wij deze schriftelijke vragen.

Vragen

  1. In 2022 heeft de Rekenkamercommissie geconcludeerd: “De regelingen worden geëvalueerd op mate van benutting, niet op bereikte effecten. Er is geen vastgestelde systematiek waaraan een evaluatie moet voldoen, daarom kan niet bepaald worden of een subsidieregeling een succes is.” Inderdaad blijkt uit de evaluaties van het waterschap hoeveel subsidie boeren ontvangen en hoe tevreden zij ermee zijn, maar niet of de subsidies effect hebben. De enige effectbeoordeling is afkomstig van het BOOT. Het is onduidelijk waar dat oordeel op gebaseerd is, aangezien het BOOT niet door onderzoeksinstellingen wordt bevolkt, maar door subsidieontvangers en -verstrekkers (LTO en overheden). De Universiteit van Wageningen is dan ook kritisch: “slechts enkele maatregelen zijn onderbouwd met empirisch onderzoek”. Dit hebben wij het DB voorgelegd en daarop kwam deze reactie: “Een aantal maatregelen zijn alleen echt effectief wanneer deze op een goede manier worden ingebed in de dagelijks bedrijfsvoering. Dat is ook de reden waarom in NH een coachbezoek verplicht is bij het aanvragen van subsidie. In UT en ZH wordt een makelaar geadviseerd en is beschikbaar maar niet verplicht.” 

    Zijn de maatregelen aantoonbaar effectief wanneer deze met een coachbezoek worden gecombineerd? Zo ja, kan het DB ons het onderzoek toesturen waaruit dat blijkt? Zo nee, is het DB bereid om, eventueel in samenwerking met andere waterschappen, een effectstudie uit te voeren?

     
  2. Het AB heeft bepaald dat alleen maatregelen van de BOOT-lijst subsidiabel zijn. Het DB heeft echter besloten om allerlei maatregelen te subsidiëren die niet op de BOOT-lijst voorkomen:

    • Herinrichting erf voor het bovenwettelijk tegengaan erfafspoeling gewasbeschermingsmiddelen (sinds 2022 niet op BOOT-lijst);
    • Veegmachine met opvangbak (sinds 2022 niet op BOOT-lijst)
    • Aanleg vul- en of wasplaats machines en werktuigen met aansluiting op de gierkelder (nooit op BOOT-lijst)
    • Aansluiting standplaats voor kalveriglo's met aansluiting op de gierkelder (nooit op BOOT-lijst);
    • Permanente afdekking van bestaande mest-, compostopslag om schoon- en vuilwaterstromen te scheiden en/of op te vangen (nooit op BOOT-lijst);
    • (Semi) permanente afdekking van voeropslag inclusief snijvlak (nooit op BOOT-lijst);


    Hoe zijn deze maatregelen op de lijst terecht gekomen? Wanneer gaat het DB deze weer uit de subsidieregeling schrappen?

     

  3. Naast bovenstaande maatregelen heeft het DB besloten om twee nieuwe maatregelen te subsidiëren. Dit zijn ‘aanleg verharde en onderheide veedrinkplaats in veenweidepercelen’ en ‘bij het gebruik van de veedrinkbak en veedrinkplaats de afrastering en batterij om de oever te beschermen’. Ook deze maatregelen staan niet op de BOOT-lijst. Het DB is daarvan bewust, want zegt “Deze maatregel komt niet overeen met de letter van de BOOT-lijst, maar voldoet wel aan de geest.” Dat is een dubieuze redenering. De twee toegevoegde maatregelen leiden namelijk tot een uitgebreidere subsidiëring van de bedrijfsvoering dan bedoeld. Bovendien heeft het AB in de subsidieregeling uitdrukkelijk bepaald dat het DB alleen maatregelen mag subsidiëren die op de BOOT-lijst staan. Dit hebben wij via technische vragen geverifieerd: “De gesubsidieerde maatregelen moeten voor beide regelingen op de BOOT-lijst voorkomen”.

    Op grond waarvan denkt het DB van het AB-besluit te mogen afwijken? 

     
  4. Het uitvoeringsmandaat aan het DB is vrij breed. Het DB bepaalt zelf het totale budget en het maximumbedrag per deelnemer. De komende tijd bedraagt het subsidieplafond €200.000 per jaar met een deelnemersmaximum van €10.000 in Utrecht/Zuid-Holland en €50.000 in Noord-Holland. Aangezien dit grote bedragen zijn, lijkt het ons verstandig om dit niet te mandateren, maar er beleidskaders over op te stellen. Dat doen we ook bij onze andere subsidieregeling ‘Geef groen en water de ruimte’. 

    Hoe kijkt het DB hiernaar? Kan het DB bij actualisatie van de subsidieregeling een voorstel doen voor het subsidieplafond, om door het AB te laten vaststellen?


Bronvermelding:
Verloop, K., van Agtmaal, M., Busink, W., van Eekeren, N., Groenendijk, P., Jansen, S., Noij, G-J., & Zanen, M. (2018). Achtergronden bij informatie in de BOOT-lijst factsheets. (Rapport WPR; No. 842). WUR: Wageningen Plant Research. https://doi.org/10.18174/464011.

Indiendatum: 11 dec. 2024
Antwoorddatum: 30 jan. 2025

1. Zijn de maatregelen aantoonbaar effectief wanneer deze met een coachbezoek worden gecombineerd? Zo ja, kan het DB ons het onderzoek toesturen waaruit dat blijkt? Zo nee, is het DB bereid om, eventueel in samenwerking met andere waterschappen, een effectstudie uit te voeren?

Antwoord: De BOOT- lijst is onder leiding van I&W opgesteld door experts van algemeen gerespecteerde instituten waaronder Wageningen Environmental research, Wageningen Plant research, Deltares, Louis Bolk Instituut en het Nutriënten Management Instituut. De experts geven aan dat: “de meeste maatregelen in de BOOT-lijst zijn gebaseerd op logisch redeneren en hebben naar verwachting een verminderend effect op de nutriëntenbelasting. Slechts van enkele maatregelen zijn resultaten uit experimenteel onderzoek bekend.” (Verloop et al., 2018). In datzelfde rapport stellen de auteurs dat “het voor de effectiviteit van de maatregelen van belang is dat daarbij overtuigend gesteld kan worden wat het nut van de maatregel is en dat kosten gering zijn”. Met de regeling haken we aan op beide aspecten: een verplicht gesprek met coach/ watermakelaar en ondersteuning in de kosten.

Als waterschap maken we effectief en efficiënt gebruik van de kennis en inzichten van de kennisinstituten en de landelijke overheid. We zijn niet voornemens een effectstudie uit te voeren, ook niet samen met andere waterschappen. Het is heel moeilijk (nagenoeg onmogelijk) om het effect te meten van individuele maatregelen die ingrijpen op een deel van de bedrijfsvoering (bodem, erf, oever, gewasbeschermingsmiddelen) door individuele agraríërs uitgevoerd, op de ecologische waterkwaliteit. 

De regeling Bodem en Water is echter onderdeel van het totaalaanpak van Agrarisch Waterbeheer (AWB) om agrariërs bewust te maken, eigenaarschap te laten voelen voor waterkwaliteit en aan te zetten tot het nemen van maatregelen die bijdragen aan het verbeteren van de waterkwaliteit. Het monitoringsprogramma van de waterkwaliteit in ons beheergebied geeft wel inzicht in het totaal effect van het AWB-programma als geheel en de andere maatregelen die het waterschap in het gebied neemt op de ecologie en ondersteunende parameters. Andere waterschappen hebben vergelijkbare regelingen (HHNK, HDSR en Rijnland).
 
2. Hoe zijn maatregelen die niet op de BOOT-lijst staan toch op de subsidielijst terecht gekomen? Wanneer gaat het DB deze weer uit de subsidieregeling schrappen?

Antwoord: De BOOT-lijst is in 2022 herzien. Maatregelen die als effectief worden ervaren zijn op de lijst behouden en/of aangescherpt soms met een andere bewoording en andere plek. Uit deze BOOT-lijst is de lijst in de regeling Bodem en Water geput. 

  • De maatregel “Herinrichting erf en aanleg opvangvoorziening voor tegengaan erfafspoeling” (maatregel 42, lijst 2017) is in de nieuwe lijst veranderd naar “Legt voorzieningen aan om emissie van nutriënten en gewasbeschermingsmiddelen tegen te gaan.” (maatregel 4, 2022). In de nieuwe lijst is de maatregel breder verwoord en omvat het naast maatregel 42 ook maatregel 99, 44 en 57 uit de lijst uit 2017.
  • De maatregel “Veegmachine met opvangbak” stond in 2017 en 2022 niet op de lijst want dit is een uitwerking van de breed geformuleerde maatregel “Legt voorzieningen aan om emissie van nutriënten en gewasbeschermingsmiddelen tegen te gaan.”. Het is een zichtbaar effectieve maatregel om emissies van het erf te voorkomen. Het helpt ook erg in de bewustwording van agrariërs in hoe zij naar emissies van het erf kijken.  
  • Op de BOOT-lijst 2017 stond de maatregel: Aanleg voorzieningen om erf/bedrijfswater te zuiveren (maatregel 44). Deze is in de lijst van 2022 opgenomen in de eerder genoemde maatregel 4: Legt voorzieningen aan om emissie van nutriënten en gewasbeschermingsmiddelen tegen te gaan. Als uitwerking van deze algemeen geformuleerde maatregel zijn de volgende maatregelen uitgewerkt om emissies van het erf te voorkomen en schoon water te scheiden van vies water en om vies water op te vangen zodat het niet van het erf in het milieu terecht komt:
    • Aanleg vul- en of wasplaats machines en werktuigen met aansluiting op de gierkelder; Deze maatregel sluit ook aan bij maatregel “Gebruikt een wasplaats met zuiveringssysteem.” (maatregel 27 op del ijst uit 2022);
    • Aansluiting standplaats voor kalveriglo's met aansluiting op de gierkelder;
    • Permanente afdekking van bestaande mest-, compostopslag om schoon- en vuilwaterstromen te scheiden en/of op te vangen;
    • (Semi) permanente afdekking van voeropslag inclusief snijvlak.

3. Op grond waarvan denkt het DB van het AB-besluit te mogen afwijken?

Antwoord: We geven invulling aan en wijken niet af van de BOOT-lijst. Op de BOOT-lijst 2022 staat onder maatregel 79 “Voorkomt oeverafkalving door vee in het veenweidegebied door het afrasteren van de slootkant en door drinkbakken  midden in het perceel te plaatsen”. Dit is een niet productieve maatregel en geeft dus geen direct economisch resultaat voor de ondernemer. Het vee uit de kant houden is een belangrijk onderdeel van de maatregel. In het veenweidegebied zijn de kanten vaak slap en is vertrapping een probleem. Rust op de oevers zorgt ervoor dat deze kunnen herstellen door vee uit de kant houden door een alternatieve drinkplek, of een verstevigde drinkplek aan te bieden. Oevers beschermen en herstellen is een belangrijke KRW-maatregel.   

4. Hoe kijkt het DB naar zijn mandaat? Kan het DB bij actualisatie van de subsidieregeling een voorstel doen voor het subsidieplafond, om door het AB te laten vaststellen?

Antwoord: Het DB is door het AB gemandateerd voor het openstellen van de regeling Bodem en Water met onder meer de hoogte van het subsidieplafond (Vaststelling subsidieregelingen door het Algemeen bestuur, 6 juli 2023 (BBV23.0151). Het DB blijft binnen de beschikbare middelen voor agrarisch waterbeheer (begroting 2024, Kostendrager AGV-B-PR2-BBP07, Gezond water – Kwaliteitsmaatregelen/KRW uitvoering). Inhoudelijk vormen de KRW en het agrarisch waterbeheer de beleidskaders.